İzleyiciler

25 Mayıs 2008 Pazar

TDK Başkanı, yabancı dille öğretimi eleştirdi

Türk Dil Kurumu (TDK) Başkanı Prof. Dr. Şükrü Haluk Akalın, yabancı dille öğretimi sert bir dille eleştirerek, yabancı dille öğretimin Nijerya, Kenya, Gana, Tanzanya gibi ülkelerde yapıldığını söyledi.
İngiltere ve Fransa gibi ülkelerde yabancı dille öğretim yapan tek bir üniversite bile bulunmadığını belirten Akalın, yabancı dille öğretimin, ruhunda dil birliği bulunan “Tevhid-i Tedrisat Kanunu”na da uygun olmadığını bildirdi. YABANCI DİLLE ÖĞRETİM, MİSYONERLERİN İŞİ ! Yabancı dille öğretimin ilk olarak 1700’lerden itibaren Osmanlı topraklarında açılmaya başlanan misyonerlik okullarıyla gündeme geldiğini anlatan Akalın, bu okulların sayılarının Osmanlı Devleti’nin zayıflamasına paralel olarak arttığına işaret etti. 19. yüzyılda Osmanlı topraklarında açılan misyonerlik okullarının sayısının 1600’ü aştığını vurgulayan Akalın, bu okulların açıldığı iller arasında Adana, Adapazarı, Amasya, Antep, Bitlis, Diyarbakır, Ergani, Urfa, Van, Yozgat’ın da bulunduğunu kaydetti. Prof. Dr. Şükrü Haluk Akalın, 1894 yılında Elazığ’da 83, Bitlis’te 22, Diyarbakır’da 22, Erzurum’da ise 24 Protestan okulu bulunurken, 1917 yılında İstanbul’da 83 İngiliz okulunda yabancı dille öğretim yapıldığını anlattı. “TEVHİD-İ TEDRİSAT’A AYKIRI” Yabancı dille öğretimin, Atatürk’ün üzerinde hassasiyetle durduğu “Tevhid-i Tedrisat Kanunu”na da aykırı olduğuna işaret eden Akalın, bu kanunun ruhunda dil birliğinin bulunduğunu kaydederek, “Atatürk döneminde tek öğretim dili vardı, o da Türkçe’ydi“ dedi. Akalın, Türkiye’de 1953’ten itibaren tamamen Anglosakson kültürün yoğun dayatması sonucu, yabancı dille öğretimin devlet eliyle yapılmaya başlandığını belirterek, “Dünyada yabancı dille öğretim yapanlar kimler? Nijerya, Kenya, Etiyopya, Gana, Uganda, Tanzanya, Filipinler, Hindistan, Pakistan, Arnavutluk, Mısır, Sudan, Bangladeş, Bulgaristan, Macaristan ve Türkiye. Buna karşılık İngiltere’de hangi üniversite Almanca öğretim yapıyor, ya da Fransa’da hangi üniversite İngilizce öğretim yapıyor? Türkiye’de ise bütün bölümlerinde İngilizce öğretim yapılan 10 üniversite, birer bölümleri dışında bütün bölümlerinde İngilizce öğretim yapılan 3 üniversite bulunuyor. Bunların dışında 113 fakültede İngilizce, 2 fakültede Fransızca, 2 fakültede de Almanca öğretim yapılıyor. Ayrıca bütün bölümlerinde Fransızca öğretim yapılan bir de üniversite bulunuyor” diye konuştu. BİLİM DÜZEYİ, ANA DİLİYLE ÖĞRETİM İLE YÜKSELİR Yabancı dille öğretimin büyük bir yanlış olduğunu savunan Akalın, “En yalın ve en doğrudan öğretim, ana dille olan öğretimdir. Ülkenin bilim düzeyinin yükselmesi ana diliyle öğretim ile olur” dedi. Akalın, yabancı dil öğrenmeye karşı olmadığını, ancak bunun da ayrı bir uzmanlık alanı olduğunu kaydederek, “Resmî, özel, bütün öğretim kurumlarında resmî dil Türkçe olmalıdır” diye konuştu. “DOLANDIRICILIK VE KÜLTÜR EMPERYALİZMİ VAR” TDK Başkanı Prof. Dr. Şükrü Haluk Akalın, yabancı dille öğretimin temelinde ekonomik bir boyut ile kültür emperyalizmi de bulunduğunu söyledi. Akalın, meselenin önemli yanını kültür emperyalizminin oluşturduğunu vurgulayarak, yabancı dille öğretimin “Bedensiz beyin göçü“ olarak nitelendirildiğini hatırlattı. ’OXFORD VE HARVARD KİTAPLARI’ SİNGAPUR BASIMI Yabancı dille öğretim kitaplarının, dünyada büyük bir pazar oluşturduğuna dikkati çeken Akalın, bu kitapların büyük bir bölümünün Oxford ve Harvard yayını olarak göründüğünü söyledi. Bu kitaplar incelendiğinde ise çoğunlukla Singapur gibi uzakdoğu ülkelerinde çok ucuza mal edilerek basıldığının anlaşıldığını kaydeden Akalın, buna karşılık Türkiye’ye Oxford ve Harvard fiyatlarıyla satıldığını, bunun da işin ekonomik boyutunu gözler önüne serdiğini ifade etti.

Hiç yorum yok: